Interruptie,

Dit is één van mijn oudere blog berichten die ik in het Engels al eens heb geplaatst, en omdat mijn begeleiders deze tekst wilde gebruiken had ik hem al vertaald naar het Nederlands, dus lijkt het mij net zo handig, omdat ik hier meer Nederlandse teksten ga plaatsen, om ook deze maar te (her)plaatsen.

Interruptie,

Hallo geachte lezer, ik ben Robin en ik heb zoals u reeds verwachte een vorm van autisme in mijn geval is dit de stoornis van Asperger. Ik heb dit stukje geschreven om te proberen een niet autist duidelijk te maken van wat iets mij “kost”. Veel niet autisten denken dat dit zelfde iets hen ook ongeveer evenveel “kost” en bagatelliseren daardoor nogal een mijn klacht over iets.

In dit geval wil ik u meenemen naar een situatie die vast wel eens heeft mee gemaakt, u bent in een bespreking of bezig in een afgesloten ruimte (laten we in dit geval de bespreking nemen).

Het geen dat besproken wordt is erg belangrijk bijvoorbeeld over een hypotheek of een gesprek met een arts, het is dus belangrijk dat u alles goed in u opneemt, want u wordt er op afgerekend (later) als u het niet goed onthoud of begrijpt.

Nu plots zonder enig aankondiging wordt de deur achter u open gedaan, door een willekeurig persoon, die stopt en zegt “O, sorry ik wist niet dat deze kamer in gebruik was” en vervolgens doet deze de deur weer dicht en kunt u weer verder met de bespreking .

Nu kan ik mij bij het volgende wat ik van u vraag niets voorstellen maar ik heb begrepen dat u dat als niet autist kunt. Het gevoel dat u tijdens en direct na deze interruptie heeft en de hoeveelheid energie die dit u heeft gekost om weer bij de bespreking te komen, te blijven focussen dus, probeert u dit te onthouden. Dus niet direct de situatie maar vooral het gevoel, frustratie, boosheid, e.d. en de moeite die de situatie koste.

Nu gaan we terug naar dezelfde begin situatie, maar nu vliegt de deur open en komt er verdorie een heel fanfare korps binnen waarbij twee trompeten direct links en rechts van u blijven staan en hier hun best doen om harder te spelen dan de ander, dit alles duurt enige tijd afhankelijk van hoe vermoeiend het gesprek tot dan toe was en hoe moe u was voor u hier kwam maar enige seconden tot minuten toch zeker. Waarbij het geen enkele zin lijkt te hebben als u ze probeert weg te sturen. Ook lijkt het dat de andere personen die in deze bespreking zitten alleen de openende deur lijkten te hebben geregistreerd en de hele fanfare niet zien en horen, deze gaan dus gewoon verder met de bespreking en verlangen blijkbaar van u dat, ondanks de overdonderende prikkels, u gewoon alles mee krijgt wat er gezegd wordt, u spant u dus tot het uiterste in om alles ondanks de fanfare alles te blijven volgen. Nu na enige tijd verlaat de fanfare de ruimte en sluit de deur maar gaat niet direct weg, maar loopt al spelend heel langzaam weg, dus u blijft deze horen en vraagt zich af zeker in het begin wanneer komen ze weer binnen, de rest van de bespreking blijft ergens op de achtergrond de fanfare hoorbaar om u te herinneren aan wat er gebeurd is.

Nu vraag ik u nogmaals datgene te doen wat ik zoals boven vermeld niet begrijp. Probeer alleen het gevoel, de frustratie, de boosheid, maar ook het onbegrip en frustratie over dat de anderen blijkbaar er niets van hebben meegekregen en dus verwachten dat u zich aan het geen besproken is houdt ongeacht of u stukken gemist heeft en zij rekenen u hier echt op af, als ook de inspanning en energie die het u heeft gekost om zo goed en kwaad als het ging toch alles te blijven volgen.

Dus probeer de situatie te vergeten, maar alleen uw gevoelens over alles dat er gebeurd is en de totale energie die zo’n bespreking zou hebben gekost te onthouden.

Kost een interruptie u, die u zoals omschreven in de eerste situatie zal hebben ervaren, even veel als mij als autist, die het zoals in de tweede situatie beschreven zal hebben ervaren ?

Niet dat ik werkelijk een fanfare hoor, maar ik probeer de prikkels en energie die een interruptie kost voor mijn, naar iets wat u zich kunt voorstellen te vertalen. Het gaat dus alleen om het gevoel dat wordt ervaren en de inspanning die dit alles heeft gekost.

Maar mogelijk denkt u hier een keertje aan als u een autist spreekt die aangeeft dat hij of zij best wel hinder heeft gehad van die interruptie tijdens een bespreking en u dan op het punt staat om te reageren met “ ja ik heb daar ook zo’n last van” en denkt dat is niks autistisch dat heb ik toch ook?

En nee dit stuk is niet bedoeld om uw beleving van de wereld te bagatelliseren, dat zou mij niets beter maken dan diegene die dat doen met mijn wereld, ik hoop alleen dat het wat meer inzicht geeft en mogelijk wat meer begrip voor de inspanning die het ons/mij kost, om u bij te houden.

2 thoughts on “Interruptie,”

  1. Hi Robin, toch wel fijn hoor deze NL versie! 🙂 leest toch net ff sneller! Mooi geschreven en inderdaad heel herkenbaar. Wanneer ik aan het werk ben achter mijn computer en iemand vraagt iets aan mij dan kunnen er 2 dingen gebeuren;
    1. ik hoor echt helemaal niks? Ik voel me niet aangesproken en werk gewoon door…dit wordt me dan daarna pas duidelijk wanneer iemand met een hand voor mijn gezicht gaat zwaaien of geïrriteerd mijn naam gaat schreeuwen of:
    2. ik reageer zelf heel geïrriteerd en/of boos omdat ik totaal uit mijn concentratie wordt gehaald en het weer enige tijd duurt om terug te keren naar rustige hartslag en volledige concentratie.
    Hoe dan ook supervermoeiend! Wat ik ook heb, maar denk niet dat je dat zo bedoelde met fanfare band, wanneer ik een indringend geluid hoor; zoals bijv. politie sirenes buiten, dan blijven ze soms tot wel 10 minuten nagalmen in mijn hoofd…dan zijn ze dus allang weg, dus ik hoor ze niet met met mijn oren, maar meer in mijn gedachten…?? was benieuwd of dat ook iets autistisch is?
    groetjes irma

    1. Ik heb dat wel eens maar dat komt volgens mij meer omdat ik aan het irritant geluid blijf denken van waar komt het vandaan waarom waar is het naartoe waneer schik ik er weer van

      Dus ik ben zo gefocust op het geluid, dat ik het mentaal nog steeds hoor maar meer doordat ik het juist probeer te horen om er niet nog een keer door te worden verrast

      Ik wapen me er tegen maar daardoor blijf ik het ook ver in de achtergrond in mijn hoofd “horen”

      Of het blijven horen iets autistisch is weet ik niet maar de manier / reden dat ik denk dat ik het blijf horen is absoluut aan autisme gerealeerd gedrag

      En dat totaal niet horen dat men jou probeert te bereiken is door dat je je zo focust op je werk om alle overige prikkels buiten te sluiten waar door alleen nog maar key words binnen komen zoals je naam of de telefoon of pauze of koffie maar de rest hoor het gewoon niet omdat je heb afgesloten door over-focus op iets/werk

      Ook speelt er in het 2e geval mee dat je moet rouwen omdat je niet verder kan met het gene dat je aan het doen was

      Je moet dat afsluiten / rouwen om daarna pas iets nieuws te kunnen doen

      Dit is wat ze vaak omschrijven als moeilijk kunnen schakelen of niet kunnen of willen omgaan met veranderingen

      Zodra er wat veranderd ageren wij altijd we reageren fel omdat we niet wolken stoppen net wat we ook aan het doen zijn waar na we tijd nodig hebben die activiteit af te sluiten en dan weer verder te gaan.

      Nog maal sorry naar ik bb e nu eenmaal een man van heeeeeel veeeeeel woorden

      Maar leuk dat je hier reageert, overigens kun je in de about sectie can mijn blog mijn e-mail adres vinden als je een keer vragen of opmerkingen hebt die je niet zo openbaar zou willen bespreken voel je vrij om dat te doen ik heb al mail contact met meer mensen die door onze coach worden begeleid

      En ik bespreek met haar ook hoe dat eventueel mij belast etc zodat het niet te veel wordt voor mij

      En eventueel contact op die manier is egoïstisch gemotiveerd want het houd mijn hoofd lekker bezig en leer op die manier ook meer van mij zelf

      Sorry voor eventuele vreemde taalfouten ik heb deze reactie op mijn telefoon liggen typen (die vervelende auto correctie )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *